مشاوره بازاریابی

 

مشاوره بازاریابی چیست   ؟   تخصص و وظیفه یک مشاور بازاریاب چیست ؟

در این نوشته مختصر سعی شده حتی الامکان وظایف شخص متخصص مشاوره بازاریابی عنوان شود . مشاوره بازاریابی امیال و نیازهای پاسخ داده نشده را شناسایی می‌کند.

     مشاوره بازاریابی امیال و نیازهای پاسخ داده نشده را شناسایی می‌کند.

 

بازاریابی ضمن تعریف و تخمین اندازه یک بازار تعریف شده، میزان سودآوری آن را نیز اندازه‌گیری می‌کند.

     به عبارت دیگر مشاوره بازاریابی، بخش‌هایی از بازار را به عنوان مناسب‌ترین بخش بازار برای شرکت شناسایی و مشخص می‌کند.

بخشهایی که شرکت توانایی و امکان عرضه خدمات به آنها را دارد .

همچنین مناسبترین محصولات و خدمات مورد نیاز آن بخش را طراحی و معرفی می‌کند. یکی از کارکردهای مشاوره بازاریابی طی سال‌های اخیر ، تجاری سازی می‌باشد.

مشاوره بازاریابی
مشاوره بازاریابی

بازاریابی(Marketing)فرایندی مدیریتی و تعاملی با اجتماع انسانی تعریف می‌شود.

فرایندی که بوسیلهٔ آن افراد ، گروه‌ها و سازمانها از طریق تولید و مبادلهٔ کالا با یکدیگر اقدام می‌کنند.

می توان اصول بازاریابی را به قسمت تقسیم بندی نمود :

1 )  تولید محوری :  که در آن بازاریابی تنها به واسطه محدودیت‌های تولید دچار محدودیت بود (تا دهه ۱۹۳۰) .

در این دوره آن چیز که مهم بود تولید کالا بود . یعنی هر آنچه تولید میشد فروخته هم می شد.

2 )  فروش محوری :  که در آن بازاریابی هر آنچه شرکت تولید می‌کرد به بازار تحمیل می‌کرد (تا دهه ۱۹۵۰) .

در این دوره اهمیت کیفیت جدی تلقی شد. کالاهایی فروخته می شدند که کیفیت بهتری داشتند.

 3 ) مشتری محوری :  که در آن مشتری در مرکز تمام فعالیتهای بازاریابی قرار داشت. در قرن حاضر بازاریابی پا به عصر تعاملی نهاده است . تعامل بین خریدار و تولید کننده .

بازاریابی به عنوان یک اصل بازرگانی، فراتر از صرف تسهیل تبادلات مجاری و دادوستدهای بین تولید کننده و مشتریان گسترش یافته است.

 در آغاز، عمده تمرکز بازاریابی بر منافع تولید کننده بود. تحویل محصولات درست به مشتری در زمان، مکان و قیمت مناسب .

فرض اساسی بازاریابان اولیه این بود که تولید کنندگان کنترل بازار را در اختیار دارند.

مدیریت، کارکردها، نقشها و فرایندها همگی حول این مدل مدیریت بازرگانی با محوریت تولید کننده قرار داشتند.

این تصور در عصر اطلاعات دیگر معتبر نمی‌باشد .

امروزه معنی بازاریابی چیست ؟

    یک مدل جدید موفق یا پذیرفته شده ، که درمورد دینامیک بودن بازارهای جهانی ، بحث می کند .

مشتریان دمدمی مزاج و غیرقابل پیش بینی که در تحلیلهای کلاسیک نمی‌گنجد.

الگوهای خرید و پیش بینی‌های بازار، افزایش خدمات نامحسوس و بخش‌بندی  ورای دسته‌بندی‌های صنعتی و قدیمی می باشد .

 ترکیبهای جدید بازار، افزایش قدرت مشتریان، و ابزار و تکنیک‌های جدید بازاریابی تعاملی به کار گرفته شود.

هنوز در مقیاس وسیع وجود ندارد و یا هنوز در سازمانها و فرایندهای بازاریابی شرکتها از آن تعبیری نشده است.

تعاریف متعدد و اظهارنظرهای معتبر و فراگیر در مورد ماهیت بازاریابی وجود دارد که هنوز ارزش افزودن به مجموعه اطلاعات آکادمیک ندارند.

با این همه ، توجه به تفسیرهای مختلف از فعالیت بازاریابی و کارکردها و مهارت‌های متشکل آن می‌تواند ارزشمند باشد .

امروزه بازارها پیچیده‌ تر و جهانی‌تر شده‌اند . بنابراین مشاوره بازاریابی هم به عنوان یک اصل حرفه‌ای دچار چنین تحولاتی گشت.

مشاوره بازاریابی حرفه ای که فاقد شفافیت جهانی ،  دسته‌بندی و شرح نقشها و وظایف است.

شرکتها و سازمانهای گوناگون هر یک مایلند براساس سبک حوزه تعریفی از بازاریابی ارائه دهند .

بعضی شرکتها همچنان بازاریابی را با فروش اشتباه می‌گیرند. بعضی از آنها حتی بازاریابی را به عنوان زیر مجموعه‌ای از فروش می‌دانند.

سایرین فروش را زیر مجموعه‌ای از بازاریابی تلقی می‌کنند (که این مورد صحیح تر می‌باشد).

تعداد معدودی با واقع بینی بیشتر، فروش و بازاریابی را به مثابه اصول مدیریتی مجزا می‌دانند.

در بعضی کشورها مانند آمریکا، تخصص بازاریابی و ارتباطات را از یکدیگر جدا می‌کنند.

روابط عمومی، نوشتن متن سخنرانی و ارتباطات داخلی اغلب از بازاریابی که بیشتر تمرکز آن بر ارائه مستقیم محصولات و خدمات به مشتریان است جدا می‌شود.

شرکتهای دیگر راهبردی تلفیقی اتخاذ می‌کنند که در آن تمام ارتباطات، فروش و بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم به طور همه‌جانبه و کلی مدیریت می‌شوند.

استدلال محکم دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه بازاریابی نقش همه افراد است و فقط به عهده بخش بازاریابی نیست .

یک دیدگاه مدرن حاکی از این است که افرادی که عنوان مشاور بازاریابی را برخود دارند، در واقع ائتلاف دهندگان متخصصی هستند.

افرادی که محرک کل سازمان به سوی چارچوب ذهنی، راهبرد و شیوه عملکرد بازار محور یا مشتری محور می‌باشند.

این افراد تخصص خود را در برخی جوانب بازاریابی به کار می‌بندند.

بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول (کالاها یا خدمات) و مشتری گفته می‌شود.

بازاریابی گاهی اوقات به هنر فروش نیز معروف است. ولی فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی به حساب می‌آید.

به بیان دیگر بازاریابی شامل درک خواسته‌های مشتری است .

تطابق محصولات شرکت، برای برآورده ساختن آن نیازها و در برگیرنده فرایند سودآوری برای شرکت است.

بازاریابی موفق مستلزم برخورداری از محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب است.

اطمینان از اینکه مشتری از وجود محصول مطلع است، از این رو موجب سفارش‌های آینده می‌شود.

مشاوره بازاریابی، فرایندی است که بین تواناییهای شرکت و نیازهای مشتریان تعادل ایجاد می‌کند.

سرجیو زیمن در کتاب خود بازاریابی را اینچنین تعریف می‌کند. بازاریابی دربارهٔ داشتن برنامه‌ها و ترویج‌ها و تبلیغات و هزاران چیز دیگری است .

برنامه ای که در متقاعد کردن مردم به خرید یک محصول، مؤثر واقع شوند.

شغل مشاوره بازاریابی ایجاب میکند که شخص راه حل های عملی برای ارضاء نیازهای مصرف کننده بیابد.

در واقع هدفش تامین نیازهای مصرف کننده باشد و نه فروش محصول تولید کننده.

یکِر به مثال فیل در اتاق اشاره می‌کند و می‌گوید که بازاریابی همیشه بخشی از فعالیت تجاری بوده‌است.

و این عجیب است که اگر آن را به عنوان یک علم تازه و نو مطرح کنیم.

بازاریابی یک فعالیت راهبردی و متمرکز بر فرجام اقدامات مربوط به جذب مصرف کننده بیشتر می باشد .

مصرف کننده ای که برای خرید محصول شما در دفعات بیشتر به نحوی که شرکت شما پول بیشتری به دست آورد.

هر گاه چهار اصل نیاز، نیازمند، عوامل رفع نیاز و داد و ستد وجود داشته باشد، در آنجا بازار و بازاریابی حاکم است.

بازاریابی با ارزیابی نیازی که محصولات و خدمات به آن پاسخ می‌دهند، شروع می‌شود.

به طور منطقی، شناسایی و انتخاب برخی نیازها نشانه بی‌توجهی به دیگر نیازهاست.

برای استفاده از خدمات مشاورین بازاریابی می توانید به صفحه تجربه همکاران ما مراجعه فرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *